joi, 18 decembrie 2014

...câteva zile, Ziua 3,


Trebuie să schimb oglinda de la baie. Nu știu când va fi ziua, da mi-e din ce în ce mai clar că mâine-poimâine o să mă bărbieresc pe pipăite. Oglindă comunistă, într-o baie comunistă de apartament făcut pentru clasa muncitoare. Niciodată clară cristal, petele de pe dedesupt au tot câștigat teren pe nesimțite. Poate că n-ar strica și ceva becuri stânga-dreapta, ca în cabinele actorilor, chioru ăsta de deasupra oglinzii mă cam enervează.

Pe întreaga durată a protocolului de dimineață m-a chinuit gândul că trăiesc între lucruri pe care le detest. Doar oamenii de lângă mine și cărțile îmi fac lumea suportabilă. Dincolo de lumea asta caldă de lângă sufletul meu, cât se poate de personală, mă apasă o alta, străină firii mele, străină firii noastre. Ostilă, opresoare, fundamentată pe fals și minciună. O veșnică existență antagonică între noi și ei. Ori, mai degrabă, niște ei și noi care coexistăm precum două organisme în același mediu, ei parazitându-ne pe noi.
Mă apropii de colțul din dreapta. Aici oglinda e ceva mai limpede, pot să văd mai bine zona de sub maxilar, de sub ureche, porțiunea aia care-i scapă la bărbierit mai mereu domnului Andrei. Nu i-am zis niciodată, nici n-o voi face, cum naiba să-i zici omului că arată ca naiba cu vreun centimetru pătrat de floace ignorat de lama de  ras?! Asta e doar o chestiune personală între tine, ăla dinăuntru și imaginea ta dinafară. Dacă ăluia dinăuntru nu-i pasă atunci ăla de-afară stă cât se poate de confortabil în pielea lui de zi cu zi.
N-am cum să uit. Mi-e imposibil să mă gândesc la altceva. În Timișoara mor oameni împușcați pe străzi. Nu-i cu putință ca radiourile interzise să mintă. Mă rog, or mai vopsi ei adevăruri în culorile care le plac lor și celor care-i plătesc, dar nu pot crede că e doar propagandă. Nu în asemenea mod și nu de o asemenea amploare. Poate că chiar o fi venit vremea să ieșim din amorțeală? Poate că ne vom trezi, vom schimba oglinzile din baie și vom cere dreptul să mâncăm și celelalte părți din porc, nu numai adidașii? Poate că vom avea cu toții curajul să-i strigăm regelui că nu-i numa’ gol, e și nebun de-a binelea, să ne lase și să se ducă dracului cu toți ai lui cu tot.
La muncă știrile circulă de colo colo, informații care de care mai calde, care de care mai terifiante. Sentimentul că se petrec evenimente ireversibile se amplifică. Tonul discuțiilor e mai aprins, în ochii tuturor se vede un amestec de nesiguranță descumpănită, fiorul rece al temerilor dar și o revoltă abia strunită. Acolo mor oameni iar directorul nostru împreună cu Mircea, cățelușul de casă de la organizare, ne explică cum că sunt bande organizate de derbedei și unguri care provoacă agitație, sparg vitrinele magazinelor și le incendiază, răstoarnă mașinile și agresează oameni nevinovați pe stradă. Niște descreierați de care nu trebuie să avem milă!. Nu-i crede nimeni, aș paria că nici ei nu cred ce spun. Dar, vezi bine, domnului director i se spune, printre apropiații din alte cercuri, toarșu colonel” cum mama naibii să cânte el o altă arie decât cea stabilită în cabinetele de sus?!
O cam frecăm pe la serviciu.  Bozo o lălăie cu televizoru’ ăla, șefu Ake își face de lucru în camera lui tehnică iar noi mutăm în sictir cablurile dintr-un cârlig pe altul. Fetele șterg praful de pe STM-uri, eu am tras niște colinde de pe un disc pe casete. O să le multiplic să le dau cadou celor de pe-acasă. Dacă ne-o mai arde de Crăciun. Am strâns, până la urmă, tot ce rămăsese pe scenă de la spectacolul cu strigături (anunțuri...), a mârâit directorul la noi și ce dacă-i mâine același spectacol?.

Ziua 4, 1989 decembrie 20...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu