joi, 14 iulie 2011

BULINA ROȘIE - dependența de borduri

Faptul că ieși pe stradă în fiecare zi poate fi periculos pentru confortul tău interior. Știi, dacă ai noroc și somnul îți e liniștit, reconfortant, așa cum ar trebui să fie această binecuvântată perioadă din existența ta fiziologică, te trezești dimineața cu o viziune pozitivă asupra vieții. Ce te frământa când ai pus capul pe pernă s-a limpezit. Ai motive să zâmbești, mai ales după ce-ai ieșit din baie, bărbierit, dușat, chiar fredonând ceva...

Pe urmă, pentru că optimismul nefundamentat te amendează, exact ca un upercut al meseriașului de Bute, chiar când ieși pe ușa blocului, la contactul cu strada, basculezi instantaneu într-o baie de „binecuvântări”. Se sapă pe marginea străzii, acolo unde-ți parchezi mașina. Se dezgroapă bordurile moarte.
Mi-am adus aminte de Fredi. Cu vreo 12-14 ani în urmă el, de pe poziția lui de psiholog titrat și inteligent, bine antrenat pe câmpul cercetării de piață, îmi releva un adevăr aproape palpabil: marile branduri, beneficiare de mari bugete pentru marketing, reușesc să impună sloganuri.
„Just do it!”
„Always Coca-Cola!”
”Come to Marlboro country!” ori „Marlboro Man”.
„Generația Pro Tv”
Chestii d-astea care ți se înșurubează în creier, bine îmbibate cu secvențe muzicale. Te pomenești că le dai drumul în te miri ce conversații, stând ele bine mersi instalate pe cerebel.
La o adică, jmecherii din spatele reclamelor, calificați temeinic în meseria lor și tare chitiți să-ți vândă ceva, dincolo de sloganul în sine, reușesc, fără să-ți dai seama, să-ți inducă o dependență.
Pe mine, obstinația cu care niște jmecheri schimbă bordurile în București mă jignește.  Cred că ei mizează pe două lucruri: lâncezeala  (resemnarea) țugulanului și speranța că, atunci când vor fi terminat de pus bordurile cele proapsete, psihicul aceluiași țugulan să intre într-o stare de neliniște, într-un sevraj bordurian. Și să-și dorească mereu altele noi.
Urlă târgul că oriunde este implicat STATUL banul public e cheltuit numai ca să rotunjească oarecari conturi. Pardon! Anumite conturi. Că toate manevrele astea se petrec neștiut ori abia simțit mi se pare, în logica țugulanului contribuabil (culpabil) resemnat aproape rezonabil. Dar să mă agresați la vedere cu cheltuieli 100% inutile, schimbând niște borduri perfect funcționale cu alte borduri perfect funcționale, PE BANII MEI, mi se pare... mi se pare...
Păi, dragii moșului, faceți bre și voi un oarece efort și aburiți-mă cu un slogan, unu muzical, dacă se poate. Dacă tot vă străduiți, prin repetiție, să-mi induceți dependența de borduri noi la fiecare doi ani, păi serviți-mi, dracului, măcar de două ori pe zi, o pastilă de:
„Pomul copt și omul bun da hai, măi dorule hai /
Stau ca boii ici în drum, da hai, măi dorule hai /
La bordură se holbează, da hai, măi dorule hai /
Noi rânjim ei cotizează, da hai, măi dorule hai!”.

Fredi, prietene, că tu știi, ce șanse-or fi să cânte lumea șlagăru’ ăsta la nunți? Ori măcar să-l fredoneze țugulanu’ când se bărbierește dimineața-n baie?  

Ștefan,
13.07.2011

13 comentarii:

  1. O, Doamne, inca mai schimba borduri?!? Credeam ca au terminat cu povestea asta, macar de-ar fi venit cu o idee noua, ceva, ca asta deja e de-a dreptul ostentativa! :-(

    RăspundețiȘtergere
  2. Ooo, daaa!
    Numa' ce-au terminat pe unde stau eu și-au început pe Eminescu. Și pe unde-or mai fi și nu știu eu...

    RăspundețiȘtergere
  3. Credeam ca bordurile reprezinta un subiect "fumat" deja, insa abordarea de mai sus este ca o gura proaspata de oxigen! Cat despre cantecul adaptat din final, ce sa mai zic? Hop si-asa :D

    RăspundețiȘtergere
  4. ...și iar așa!
    Nici vorbă de subiect expirat. La Buftea se face un film „Bordura, mon amour!” Serial. O să tot vedem la episoade...

    RăspundețiȘtergere
  5. Nici pe Kiseleff n-au scapat saracele borduri de valul schimbarilor. La pachet cu asfaltarea. Alta meteahna, se toarna asfalt an de an tocmai acolo unde soseaua este buna si in perfecta stare de functionare. Pardon, cred ca aparusera niste microfisuri, iar Primaria s-a mobilizat exemplar... Mahalalele se vor descurca excelent si pe viitor cu un macadam, daca sunt norocosi, sau cu un drum sanatos de pamant, cei mai ghinionisti.
    Parca acest val de schimbari borduriene a inceput prin 2000-2001, nu retin exact. Cert este ca "wind of change" a batut puternic... prin 2004, in Nadlac, in plin centru de urbe slovaca, ce crezi ca se schimba? Naravul? Ei, ashh... te las sa ghicesti, Stefan.

    RăspundețiȘtergere
  6. ...îmi dai și mie măcar clasicele trei opțiuni? Ba nu, stai, poate am noroc și nimeresc din prima: se schimba un bec la semaforul din centru?

    RăspundețiȘtergere
  7. Buuuuuuna Bubule !
    Pai nu cred ca schimba ei borduri perfect functionale cu altele la fel de functionale ci cu unele financiare ! Cand la Viena si la Budapesta bordurile din granit vechi si tocite sunt intoarse pe fata cealalta sau schimbate cu cele scoase de la noi , noi binevoim sa facem o mica investitie chinezeasca care dureaza de joi pana mai apoi ...Mi se pare o gandire foarte "economica" . Avem cel putin satisfactia ca nu degeaba ne-au umblat la nivelul de trai ! Asa ne trebuie !

    RăspundețiȘtergere
  8. Să trăiești, boier Radu!
    Păi da, asta ziceam și eu da' nu așa frumos argumentat ca tine. Până una-alta, pot să-ți raportez că azi m-am bărbierit fredonând pomu' și omu'. Sună chiar frumos, o să ți-l cânt și ție pe autostradă, când mijesc zorile trandafirii.

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca vorbesti de "Omu' bun si pomu'copt" , trebuie sa-ti spun ca acum vreo 15 anisori devenise un fel de imn in cercul meu de amici moldavi , era la moda si imi amintesc perfect contextul in care a aparut . Dar versurile tale cred ca sunt o parodie la cantecul acela al primarului din Band-Mircea Rusu ...

    RăspundețiȘtergere
  10. Aaa, nuuu! Cum crezi că mi-aș permite să parodiez tenta portocalie a unui șlagăr atât de popular, bre, nene Radule?! Nici vorbă!
    Și zic aste vorbe pen'că-mi bântuie prin sinapse o bănuială: tu te-oi fi gândit la o campanie electorală unde onor conducerea colorată cum ziceam cânta fals, pe mai multe voci, împreună cu nenea Mircea?!

    RăspundețiȘtergere
  11. Nu voiam sa te acuz sau sa te banuiesc de asa ceva, Bubule ! Am crezut numai ca ar fi vorba de o varianta a cantecului lui MR .

    RăspundețiȘtergere
  12. Eh... ma tem ca ma cam paraseste simtul umorului. Pai sigur ca despre asta e vorba, mai draga nene Radule! E chiar o parodie la imnul PDL-ului, mama lui de partid, mama lor de partide!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ptruuuuu...ptruuuuuu !!!
    Nu te infierbanta prea tare Bubuleeeeee ca si-asa e cald rau in zona asta ...Si vrei sa-ti zic una buna ? Partidul pescarilor inca nu si-a spus cuvantul . Daca lasa astia acoperisu' de la Parlament nereparat si se-aduna vreo baltoaca pe-acolo ...eu zic sa ne pregatim .

    RăspundețiȘtergere